© Husqvarna

Zeroturn-zitmaaier: Afstandsbesturing

Een recente ontwikkeling bij de zeroturn-maaiers is afstandsbesturing. In dit artikel geven producenten informatie over deze trend.


Zeroturn-maaier X-Rot Pro

Lozeman Import introduceerde vorig jaar in Nederland en België de radiografisch bestuurbare zeroturn-maaier X-Rot Pro van het Italiaanse merk Barbieri. “Omdat de X-Rot op afstand bestuurbaar is, is de machine ideaal voor het maaien van steile hellingen, slootkanten, het gebruik onder laaghangende struiken en langs drukke doorgaande wegen. Dankzij een licht gewicht en een sterke grip maait de X-Rot uitstekend op hellingen tot 45 graden en oneffen terrein”, legt Nathan Bolsenbroek, vertegenwoordiger bij Lozeman, uit.

“De machine is uitgerust met een 14,5 pk Kawasaki benzinemotor. De maaier is zeer eenvoudig te bedienen met een joystick en draagt bij aan een veilige werkomgeving omdat de gebruiker niet dicht bij de machine hoeft te staan als deze moeilijk bereikbare plekken maait. Een extra voordeel is dat deze maaier zowel voor- als achteruit kan maaien en om zijn as kan draaien. Het mulch-maaidek heeft een maaibreedte van 80 cm en maait ook door hoog gras en houtachtig onkruid.”

Husqvarna Autonomous Operation

Onder de noemer Husqvarna Autonomous Operation introduceert het Zweedse Husqvarna binnenkort zelfs een volledig autonome hybride Rider-frontmaaier die gekoppeld is aan het Epos-satellietsysteem waarmee de fabrikant ook zijn robotmaaiers gaat aansturen. Dit systeem bepaalt de positie via GNSS en maakt verbinding met de satellieten GPS, Beidou, Glonass en Galileo. Dankzij het satellietsysteem weet de maaier waar hij is en waar hij moet maaien. Via een applicatie op je telefoon en computer stel je de grenzen van het te maaien gebied in. Ook kun je de planning instellen. Deze informatie wordt via een 4G-verbinding naar de maaier gestuurd. Kortom, de aanleg van grensdraad is niet nodig.

Ook kun je de route van het ene naar het andere maaigebied instellen. Dankzij het Epos-systeem werkt de frontmaaier op 2 tot 3 centimeter nauwkeurig. Tijdens het maaien stuurt de maaier gegevens over de machine terug. Zo kun je de maaier realtime in de gaten houden. Meerdere sensoren zorgen ervoor dat de machine veilig kan werken. Een radarsensor detecteert personen of voorwerpen die zich ver voor de maaier bevinden. Ultrasone sensoren brengen obstakels dichtbij de maaier in kaart. De maaier past hierop de route en rijsnelheid aan.

De machine wordt momenteel getest op drie Zweedse vliegvelden. Deze test gaat in 2020 verder, in 2021 moet de machine officieel verkrijgbaar zijn.

www.lozeman-import.com
www.husqvarna.com