Voetgangersbrug Het Wrakhout in Wenduine wint internationale prijs

Het Leuvense ingenieursbureau BAS heeft de internationale Art of Structural Designprijs gekregen in de categorie civiele constructies voor de houten voetgangers- en fietsersbrug Het Wrakhout in Wenduine.

 


Deze jaarlijkse engineering awards worden uitgereikt door de Duitse Nemetschek Groep, een leverancier van computersoftware voor architecten, ingenieurs en de bouwindustrie.

 

Aangespoeld wrakhout

De brug Het Wrakhout biedt in de eerste plaats de fietsers, de voetgangers en de strandrecreanten een veilige oversteek. Het bouwwerk slaat letterlijk en figuurlijk een brug tussen polders en duinen en leidt de gebruikers naar een panoramisch hoogtepunt met uitzicht op zee, op het duingebied en de Uitkerkse Polders.

De brug sluit in de duinen aan op de wandelpaden en op de bestaande houten trap met platform. Een nieuw duinvolume voorziet op een natuurlijke wijze in de toegangshellingen en de vooropgestelde vrije hoogte van de straatprofielen. Omdat de brug in een gebied ligt met een hoge landschappelijke waarde en bijzondere natuurwaarden is de constructie niet alleen functioneel maar kreeg ze ook een bijzondere architecturale uitstraling die bijdraagt aan de beeldkwaliteit van de omgeving.

 

Wenduine-Bridge-02-©-AMDK

Wenduine-Bridge-01-©-AMDK

Na een oproep van de Vlaamse Bouwmeester werd de ontwerpopdracht toegewezen aan het Nederlandse bureau West 8 – Urban Design & Landscape Architecture.
De eigenzinnige houten constructie met schotse en scheve stekelbalken ziet er willekeurig en chaotisch uit en verwijst daardoor naar aangespoeld wrakhout dat in de duinen ligt.

Architect Maarten van de Voorde, directeur van West 8 België: ‘Die combinatie van strand en natuurreservaat bepaalde ons concept sterk. Als metafoor kozen we voor aanspoelend hout, wrakhout, vertaald in een constructie met een onregelmatig uiterlijk.’

 

285910BAS_brug_2

545910BAS_brug_5

Wenduine-Bridge-08-©Jeroen-Musch

 

Een beest bijna

De brug is 83 m lang en 4,40 m breed. Ze bestaat uit een stalen frame met een houten vakwerk. Er waren ruim 1000 houten elementen voor nodig, waaronder 600 balken van verschillende lengte. Als materiaal viel de keuze op de FSC-gecertificeerde houtsoort azobé van duurzaamheidsklasse 1.

De onregelmatigheid van de brug is ook doorgevoerd in de zes, 13 m brede betonnen jukken, die versprongen naar de overkant gaan; het hoogste portaal is 8 m, de grootste overspanning 14 m. De eenvoudige jukken verwijzen tevens naar de gewone ingenieursbouw aan kust en kade. Of naar bunkers in het zand. West 8 wilde de brug niet op ijle pootjes plaatsen, daarvoor is zij te fors, ‘een beest bijna’.

 

435910BAS_brug_4

 

Wenduine-Bridge-10-©Jeroen-Musch

Wenduine-Bridge-09-©West-8

Wenduine-Bridge-05-©Jeroen-Musch-1

Opdrachtgever: Afdeling KUST van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust

Ontwerp: West 8 Urban Design & Landscape Architecture, Rotterdam

Ingenieur: Snoeck en Parnters; BAS, bureau voor architectuur en stabiliteit, Leuven

Aannemer: WestConstruct Oostkamp

Bouwkosten: 2 miljoen Euro