STIHL / Recordomzet en nieuwe producten

De STIHL Groep realiseerde in 2017 een recordomzet van 3,8 miljard euro. In vergelijking met vorig jaar betekent dat een stijging van 9,7 procent. Groeimotoren waren benzinegedreven machines en accuproducten voor particuliere gebruikers.

„Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst wereldwijd meer dan 10 miljoen motoreenheden verkocht”, beklemtoonde de Voorzitter van de Directie Dr. Bertram Kandziora. In het benzinesegment steeg de verkoop met dubbele cijfers, bij de accuproducten registreerden we meer dan een verdubbeling. „Met het uitgebreide programma voor accuproducten konden we nieuwe klantengroepen aanboren. Ook de nieuwe accuproducten voor particuliere gebruikers zijn zeer populair en kenden wereldwijd een sterke stijging van de vraag”.
Tot de sterkste markten behoorden opnieuw Noord-Amerika en West-Europa. In Azië en Oceanië werd eveneens een bovengemiddelde groei geboekt. De wereldwijde positieve groei vertaalt zich ook in het aantal medewerkers. „Begin 2017 al hebben we de kaap van 15.000 overschreden. Op de afsluitingsdatum, 31 december 2017, telde de STIHL Groep 15.875 werknemers. Dat is 6,4 procent meer dan vorig jaar.”


Grote investeringen

De sterke groei van de onderneming maakt grote uitbreidingen en bouwwerken noodzakelijk. De middelen gaan onder meer naar de wereldwijde productie- en distributieafdeling, naar onderzoek en ontwikkeling en ook de IT-infrastructuur. De onderneming is van plan om tegen 2021 wereldwijd meer dan een miljard euro te investeren.

Digitalisering opent mogelijkheden

„De digitalisering zou de komende jaren de groeilocomotief voor STIHL kunnen worden. Wij leggen ons al enkele jaren toe op de digitalisering – maar in 2017 is dat thema in een stroomversnelling gekomen”, verklaarde Dr. Kandziora. „Zoals altijd staan de ontwikkeling en productie van robuuste en betrouwbare producten met de vertrouwde topkwaliteit van STIHL centraal in onze activiteiten. Deze producten maken we nu nog aantrekkelijker met software en smart services”, verklaarde de Voorzitter van de Directie. „Vooral in de domeinen Smart Garden, Forst 4.0 en Advanced Landscaping zien we veelbelovende mogelijkheden. Maar ook op het vlak van vlootmanagement, diefstalbescherming en optimalisering van de onderhoudsintervallen is er een groot potentieel”, aldus de Voorzitter van de Directie van STIHL.

Het afgelopen jaar werden de nieuwe afdelingen Digitalisering en STIHL Digital GmbH opgericht. Deze vennootschap participeert in jonge bedrijven die digitale bedrijfsmodellen ontwikkelen en klaarmaken voor productie. „Daarnaast ontwikkelen we onze processen consequent verder om nog sneller en dynamischer te kunnen handelen. Zo hebben we in de onderneming bijvoorbeeld de eerste ‚Innovation Labs‘ opgericht, waar multidisciplinaire teams intensief aan nieuwe ideeën werken.”

Nieuwe digitale producten

• Smart Garden Hub STIHL GCI 100 voor efficiënte tuinirrigatie
Met de Smart Garden Hub STIHL GCI 100 stelde de onderneming een intelligente oplossing voor, die volgens Dr. Kandziora „niet alleen de irrigatie van de eigen tuin efficiënter en tegelijk goedkoper en spaarzamer in gebruik maakt, maar ook het begin inluidt van een visie van de Smart Garden van de toekomst”. Op basis van de actuele weersinformatie stuurt de STIHL GCI 100 de irrigatie van privétuinen en grotere oppervlakten zoals parken of sportvelden aan. Het intelligente systeem wordt via smartphone of tablet bediend met een app. „Dat vereenvoudigt het groenonderhoud en reduceert het waterverbruik in de tuin met tot 50 procent”, benadrukte de Voorzitter van de Directie van STIHL. Bovendien kan het product worden verbonden met de iMow robotmaaier van VIKING om de intervallen tussen maaien en irrigeren op elkaar af te stemmen.

• Uitgebreid netwerk door STIHL connected
Met STIHL connected biedt de onderneming privéklanten nieuwe mogelijkheden voor het onderhoud van hun machines. Het systeem bestaat uit de STIHL Smart Connector, aangebracht op de machine om de werkuren te registreren en op te slaan, en ook een STIHL app, waarnaar de machinegegevens worden doorgestuurd via bluetooth. Zo krijgen de gebruikers een gedetailleerd overzicht van de uren waarop hun machines hebben gewerkt, kunnen ze onderhoudsaanbevelingen oproepen, en rechtstreeks via de STIHL app een afspraak voor onderhoud maken met hun dealer. Bovendien kunnen de machinegegevens vooraf worden doorgestuurd zodat de machines minder lang in de werkplaats hoeven te blijven. „Voor de bijzondere vereisten van professionele gebruikers ontwikkelen wij momenteel een aanbod dat een efficiënt vlootmanagement op digitale basis mogelijk maakt en zowel voor klanten als voor dealers voordelen biedt”, deelde Dr. Kandziora mee.

Wereldprimeur STIHL MS 500i vanaf seizoen 2018/19 verkrijgbaar
De eerste benzine kettingzaag met elektronisch gestuurde brandstofinjectie, de STIHL MS 500i, zal begin volgend jaar wereldwijd verkrijgbaar zijn. „Gezien de grote interesse zal de STIHL MS 500i op bepaalde markten, waaronder ook Duitsland, in beperkte oplage reeds in het seizoen 2018/19 verkrijgbaar zijn”, kondigde de Voorzitter van de Directie van STIHL aan. Hij verduidelijkte nog: „De STIHL MS 500i opent een volledig nieuw technisch domein voor benzinekettingzagen en bevestigt daarmee de voortrekkersrol van STIHL als het om technologie gaat.” Dankzij de lichte bouwwijze heeft dit product een nooit eerder bereikt laag prestatiegewicht van minder dan 1,24 kg/kW. Hiermee zet STIHL nieuwe maatstaven voor bedienings- en servicevriendelijkheid. De motor heeft geen carburator meer, de brandstof wordt gedoseerd via een elektronisch gestuurd injectiesysteem. „Bovendien is de kettingzaag uitzonderlijk dynamisch. In een fractie van een seconde versnelt de ketting van 0 tot 100 km/h”, aldus Dr. Kandziora. Op de beurs Interforst in juli krijgen de professionals voor het eerst de kans om de STIHL MS 500i zelf uit te proberen.

Andere nieuwe producten van STIHL

Bij de nieuwe producten die reeds verkrijgbaar zijn, horen de STIHL TS 440, de wereldwijd eerste doorslijpmachine met QuickStop-rem voor de doorslijpschijf, de STIHL SE 133 ME alleszuiger, de STIHL KMA 130 R accucombimotor uit het PRO AccuSysteem, dat met verschillende combigereedschappen kan worden uitgerust en zo een allrounder wordt voor groenonderhoud en ook de accumulchmaaier en accugrasmaaier, voortaan verkrijgbaar in de typisch oranje kleur van STIHL als gevolg van de merkwijziging. Daarbij horen de grasmaaiers STIHL RMA 235, STIHL RMA 339 C, STIHL RMA 443 C en STIHL RMA 448 TC evenals de mulchmaaier STIHL RMA 2 RT. Klaar om op de markt te worden gebracht zijn de STIHL MS 462 C-M R reddingszagen, die beantwoorden aan de bijzondere gebruiksvereisten van brandweer- en hulpdiensten.

Nieuwe producten van VIKING voor tuinonderhoud
Het productassortiment van VIKING wordt aangevuld met de VIKING MI 422 PC robotmaaier, die via een app van overal kan worden aangestuurd, zowel vanaf uw eigen terras als vanuit uw vakantieverblijf. „Dat verhoogt het comfort en de flexibiliteit voor onze klanten. Bovendien kan bij de planning van de maaitijden rekening worden gehouden met de weersomstandigheden dankzij de integratie van weersinformatie”, verklaarde Dr. Kandziora.

www.stihl.be