Sierteeltbestedingen herstellen zich, tuinaannemer stabiliseert

De neergaande tendens van de sierteeltbestedingen lijkt gestopt. Vorig jaar stegen de aankopen voor het eerst sinds 2012 met 2 procent. Het aantal mensen dat een beroep doet op een tuinaannemer, hetzij voor aanleg hetzij voor onderhoud, bleef stabiel. Dit blijkt uit gegevens die GfK Belgium verzamelde bij een steekproef van 5000 Belgen van 15 jaar en ouder in opdracht van VLAM.

De totale sierteeltbesteding in België bedroeg in 2017 315 miljoen euro of zo’n 34 euro per Belg (15 jaar en ouder). De stijging van de bestedingen was enkel terug te vinden in Brussel (+6%) en in Vlaanderen (+3%). In Wallonië bleven de sierteeltbestedingen stabiel. 59 procent van de sierteeltomzet wordt in Vlaanderen gerealiseerd en dit aandeel is lichtjes gestegen.


Dalend aantal kopers
Ondanks de bestedingsgroei blijft het aantal sierteeltkopers dalen en bedraagt nu 41 op 100. Dit betekent dat er reeds enkele jaren meer niet kopers dan kopers zijn voor sierteeltproducten. Tien jaar geleden kochten 66 op 100 Belgen bloemen en/of planten. Het aantal aankopen per koper steeg wel waardoor de totale sierteeltomzet toenam.
Snijbloemen en bloemstukken blijven grootste categorieën
Snijbloemen (die een daling kenden tot 2013) en bloemstukken doen het opnieuw iets beter en vormen met een aandeel van 24 procent de belangrijkste categorie. Samen met bloemstukken nemen ze opnieuw bijna de helft van de sierteeltmarkt voor hun rekening. ‘Bomen en tuinplanten’ is de derde belangrijkste categorie met 20 procent marktaandeel. De kamerplanten stabiliseren de laatste jaren rond de 17 procent marktaandeel. De balkon- en perkplanten stegen vorig jaar van 14 naar 15 procent. Tot slot krimpt het kleine segment van de bloembollen, dat op termijn groeide, nu naar 3 procent.

Bij de snijbloemen is het gemengde boeket goed voor ruim een derde van de bestedingen, gevolgd door het mono-boeket van rozen (30%) en het mono-boeket van tulpen (10%). Bij de kamerplanten staat de orchidee op nummer één (33%). De azalea heeft een krimpend aandeel van 6 procent binnen de categorie kamerplanten.

 

Wie koopt wat en waarom?
Wie werkt, besteedt beduidend meer aan bloemen en groen dan wie geen job heeft, maar de sierteeltbestedingen stijgen wel met de leeftijd. De 50-plussers vormen de belangrijkste groep en worden belangrijker met de jaren (ruim twee derde van de omzet). Vooral de 65-plussers besteden met een bedrag van zo’n 60 euro per capita het drievoudige van de veertigers en vijf keer meer dan de twintigers. Belgen jonger dan 35 jaar zijn ondervertegenwoordigd op de sierteeltmarkt en zijn sinds 2004 sterk gekrompen. De laatste drie jaar blijft het aantal kopers quasi stabiel. Twaalf jaar geleden kochten ze hoofdzakelijk snijbloemen, nu meer planten en boomkwekerijproducten.

Tuincentra winnen terrein
De bloemenwinkel, die in het verleden veel terrein verloor, schommelt de laatste jaren tussen de 35 en de 37 procent marktaandeel en blijft marktleider. Het tuincentrum ziet zijn marktaandeel na een minder 2016 nu verder groeien en is met een marktaandeel van 29 procent het tweede belangrijkste aankoopkanaal. De supermarkt groeit lichtjes verder en haalt nu een marktaandeel van 15 procent. De openbare markt heeft 7 procent van de sierteeltmarkt in handen. De rechtstreekse verkoop via de producent/kweker groeide in de crisisperiode tot 7 procent marktaandeel, maar deze groei is nu voorbij en het aandeel daalde naar 4 procent. De doe-het-zelfzaak is een klein kanaal en neemt ook 4 procent van de sierteeltmarkt voor zijn rekening.

Elk kanaal zijn eigen assortiment
Voor de klassieke supermarkt (Dis 1) en de buurtsupermarkt zijn de snijbloemen de belangrijkste categorie. Bloemstukken/plantencomposities en snijbloemen zijn voor de bloemenwinkel de belangrijkste categorieën. Het tuincentrum, de doe-het-zelfzaak en de producent/kweker verkopen vooral bomen, tuinplanten, balkon- en perkplanten. Bij de producent/kweker maken de bomen en tuinplanten 60 procent van de omzet uit. De hard discount en de openbare markt hebben een meer gevarieerd sierteeltaanbod.

Evenveel Belgen doen beroep op een tuinaannemer

Iets meer dan 14 procent van de Belgen verklaarde in 2017 beroep gedaan te hebben op een tuinaannemer voor de aanleg en/of het onderhoud van zijn/haar tuin. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van negen jaar geleden maar een stabilisatie ten opzichte van 2016.

In de helft van de gevallen waarin een tuinaannemer ingeschakeld wordt, gaat het puur om het onderhoud van de tuin. In een derde van de gevallen wordt enkel gebruikgemaakt van de dienst “tuinaanleg”. Eén vijfde van de klanten vraagt de tuinaannemer voor een combinatie van aanleg én onderhoud.

Bron: VLAM