Sierteelt / ‘In Flanders, we grow your way’

Het Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wil sterker gaan inzetten op exportpromotie van sierteeltproducten. Daarvoor heeft het een nieuw communicatieconcept en een nieuwe slogan ontwikkeld: ‘In Flanders, we grow your way’.

Het nieuwe en kleurrijke concept werd voorgesteld op de beurs Florall in Waregem Expo. Ook individuele Vlaamse sierteeltbedrijven zullen het concept op termijn kunnen gebruiken in hun eigen communicatie.


Na enkele intensieve brainstormsessies met bedrijven uit de verschillende subsectoren van de sierteelt, maakte VLAM werk van een nieuw logo en een nieuw concept voor de exportcommunicatie. Twee belangrijke uitgangspunten werden hierin verwerkt: de lange traditie van Vlaanderen op gebied van sierteelt en de familiale structuur van de bedrijven aan de ene kant, en de flexibiliteit en oplossingsgerichtheid van de bedrijven aan de andere kant.
Dit mondde uit in het nieuwe logo met als baseline ‘In Flanders, we grow your way’ en een beeld van gestapelde kubussen met de basisonderdelen van een plant.
De baseline beschrijft de eigenheid en troeven van de Vlaamse sierteeltsector. Het sterke netwerk van de Vlaamse siertelers staat garant voor een breed productgamma en een grote oplossingsgerichtheid. Het beeld toont de verscheidenheid van de Vlaamse sierteeltsector en illustreert de grote oplossingsgerichtheid.

Export

België telt vandaag 809 sierteeltbedrijven die samen 6.546 hectare bewerken. De productiewaarde van de sector bedroeg in 2018 569 miljoen euro voor België en 510 miljoen euro voor Vlaanderen. Dat wijst erop dat sierteelt zich voornamelijk situeert in Vlaanderen. De boomkwekerijen realiseren het belangrijkste deel van de Vlaamse productiewaarde: 306 miljoen euro. De andere sierteeltsectoren, zoals snijbloemen, kamer- en perkplanten, nemen 204 miljoen euro voor hun rekening.

De Vlaamse sierteeltsector is van oudsher sterk gefocust op export. Jaarlijks voert ons land voor ongeveer 600 miljoen euro aan sierteeltproducten uit, voornamelijk naar andere EU-landen. De belangrijkste handelspartners van de Belgische sierteeltbedrijven zijn de directe buurlanden. Frankrijk, goed voor een exportwaarde van 229,6 miljoen euro en Nederland (225,8 miljoen euro) steken er met kop en schouders bovenuit. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (55,2 miljoen euro), Duitsland (22 miljoen euro) en Italië (12 miljoen euro). Alle exportmarkten samen waren afgelopen jaar goed voor een totale exportwaarde van 606 miljoen euro.

Wie interesse heeft om de materialen te gebruiken, kan hiervoor terecht bij Marie Arnauts, promotiemanager sierteelt VLAM, via [email protected]

www.belgianplants.com