Modeste Herwig

Prairiebeplanting als marketingtool

De Nederlandse gemeente Ommen koos drie jaar geleden bewust voor prairiebeplanting op drie verschillende plekken in het centrum van Ommen. De bewoners zijn alvast razend enthousiast over de nieuwe beplanting.

In een artikel in het Magazine Vitale Groene Stad vertelt Ben Bakkenes, projectmedewerker gemeente Ommen-Hardenberg, dat hij minimaal elke maand een mailtje of telefoontje van iemand krijgt die de borders in het centrum zo mooi vindt. Ze vragen of zij dat ook in hun tuin kunnen krijgen. “Ik heb inmiddels maar een standaarddocument getikt waarin alle details staan en een verwijzing naar meer informatie over het Prairie Garden-concept van onze aanbieder Lageschaar.’


Filosofie
Bakkenes: ‘De filosofie achter de beplanting is dat het buitengebied met haar bloeiende kruiden en bolle akkers in de stad wordt gehaald. De drie borders vormen een structuur zodat we de bezoekers en de Ommenaren tot diep in het centrum van Ommen verwelkomen en meenemen in deze sfeer.’ De projectmedewerker geniet van dit soort vakmanschap in tijden waarin zijn gemeente op de centen moet letten. ‘In een langer verleden hadden we op alle toegangswegen bloempiramiden staan, nu verkopen we de stad op de A-locatie bij de brug over de Vecht met de prairiebeplanting.’

Borders
Het bijzondere aan de Prairie Gardens van Lageschaar is dat elke border iedere maand weer anders is. ‘Tijdens het groeiseizoen staan er weer andere planten in bloei’, aldus Bakkenes. ‘De plantvakken bestaan uit een combinatie van sterke vaste planten en siergrassen in verschillende voorgeschreven bloemkleuren, bloemvormen, groeiwijzen en groeihoogten. De siergrassen vormen het geraamte van de beplanting en zijn vooral tijdens de winterperiode; een kale periode goed waarneembaar. In de andere perioden bloeien er steeds andere bloemen en verandert de aanblik dus constant.’ Het effect van die constante wisseling ziet Bakkenes ook: ‘De locaties rondom de plantvakken worden echte verblijfsplekken en zo zijn ze natuurlijk ook bedoeld. Mooi voorbeeld is het enthousiasme van IJssalon Ekkelenkamp die zo blij is met de beplanting dat de aanlegmedewerkers van groenonderhoud A. de Jonge VOF gratis ijs kregen.’ Dat bedrijf legde één border aan, de andere twee borders werden door BTL Realisatie verzorgd.

Lees hier het volledige artikel