Pop ups / Fast Food van de landschapsarchitectuur?

De laatste decennia zien we in steden regelmatig pop-up installaties verschijnen waarmee ontwerpers hun ruimtelijke interventies testen. Damian Holmes, redacteur van World Landscape Architect, noemt dit de ‘fast food van de landschapsarchitectuur’.

Dergelijke installaties komen steeds meer voor. Soms gedurende enkele dagen, soms iets langer, maar altijd tijdelijk. Ze worden gebruikt als een actiemiddel om bepaalde problemen aan te kaarten, als proefproject om bepaalde ideeën uit te proberen of als voorbereiding op een definitieve aanleg, maar ook als een vorm van stadsmarketing of als een puur commercieel instrument. Het zijn volgens Holmes opvallende installaties die vooral een leuk plaatje op moeten leveren voor de sociale media. Holmes vindt dit, zeker als ze gebruikt worden als promotiestunt of marketinginstrument, een oneigenlijk gebruik van het medium: vaak staan de installaties er maar kort en bestaan ze uit wegwerpmaterialen. Hij pleit daarom voor een meer bedachtzame inzet van de pop-up.


Lees hier het volledige artikel van Worldlandscapearchitect