© Maxus Motors

Alle waarnemers zijn het er intussen roerend over eens: na een lange aanloopperiode zal de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen met een volledig elektrische aandrijflijn de komende jaren exponentieel toenemen.



Naast een groeiende aandacht voor maatschappelijk en dus ook ecologisch verantwoord ondernemen is er immers ook de verdere opmars van lage-emissiezones in stedelijke gebieden, waardoor alsmaar meer vlootbeheerders de switch naar een elektrische bestelwagenvloot maken.

De Alcomotive-groep, die in ons land onder meer de merken Hyundai, Suzuki en Isuzu importeert, zag dat scenario al een tijdje aankomen. In 2018 al voegde de groep het Chinese Maxus toe aan zijn portefeuille, een op dat moment nog nobele onbekende bestelwagenbouwer die intussen is opgeklommen tot één van de voornaamste uitdagers van de Europese bestelwagenindustrie.

Zette Maxus twee jaar geleden nog eerder voorzichtig zijn eerste stapjes op Europese bodem met de EV80 (zie foto), dan houdt de constructeur voor dit najaar een dubbel bestelwagenoffensief achter de hand. Het merk introduceert namelijk de Deliver 9, die ook met een ‘klassieke’ 2 liter-dieselmotor op de markt zal komen om het marktpotentieel te vergroten. De elektrische variant, de eDeliver 9, krijgt op zijn beurt een aanzienlijke upgrade: zo hebben klanten voortaan keuze uit drie verschillende batterijopties (53, 72 of 88 kWh), met een reële autonomie van respectievelijk 180, 235 of 300 WLTP-kilometers.

www.maxusmotors.be