Het prijsmultiplicatoreffect: groen als belangrijkste verkoopargument

Kidbrooke Village is gelegen in de Royal Borough of Greenwich op 15 km van de Britse metropool Londen. Flatgebouwen worden er verkocht aan prijzen die 10.000 euro per vierkante meter met gemak overschrijden. Het belangrijkste verkoopsargument: Groen !

Een greep uit het aanbod:

Omgerekend


  • 588.754 euro, 8ste verdieping, 1 slaapkamer, 52 m²: beschikbaar 2024
  • 606.505 euro, 5de verdieping, 1 slaapkamer, 50 m²: beschikbaar 2025
  • 736.682 euro, 8ste verdieping, 2 slaapkamers, 65 m²: beschikbaar 2025
  • 1.076.917 euro, 3 slaapkamers, 115 m²: beschikbaar 2025

Dat de prijzen deels verklaard worden door de nabijheid van de hoofdstad is een feit. Toen ik de CEO van Burkeley Homes, de projectontwikkelaar, vroeg wat de invloed van de nabijheid van groen op de prijzen is, vertelde hij mij dat dit zeer moeilijk in te schatten valt omdat er meerdere factoren meespelen.

De verbetering van de ‘saleability’ (verkoopbaarheid) is volgens hem misschien wel de belangrijkste factor. Omdat vastgoed sneller en bovendien tegen hogere prijzen verkocht kan worden ontstaat er een schaarste op de woningmarkt. Bovendien vertrekt de vraag-aanbodverhouding al vanuit een hogere marktwaarde. Het multiplicatoreffect treedt in werking.

Groen in de buurt als belangrijkste verkoopsargument

De waarde van groen heeft naast de omgevings -en biodiversiteitswaarde dus ook een financiële waarde. De investeringen in het omliggende, groene patrimonium heeft duidelijk een positieve ROI (return on investment). Meer nog, eens een kritische massa gerealiseerd kan worden (aantal woningentiteiten), wordt de investeringslast van de aanleg en het onderhoud van de groeninfrastructuur gedragen door de koper. “We have build more than 18.000 homes in the last five years and we support 28.000 jobs per year”.

Wonen in Kidbrooke Village is, dankzij het Groen, zeer aantrekkelijk. “On completion, Kidbrooke Village will have achieved a net biodiversity gain of over 200 %”. De wens is zelfs om 300 % BNG (Biodiversity Net Gain) te realiseren. “Berkeley has made a commitment to ensure all our new developments create a net biodiversity gain, and it’s fantastic to see this come to fruition at Cator Park and Kidbrooke Village. Thanks to our partnership with the Royal Borough of Greenwich, HTA Design and London Wildlife Trust, Cator Park is a fantastic haven for nature, where new species are thriving. The park is a beautiful, biodiverse space that is loved by the community, and we are delighted to see its impact recognised”, aldus de managing director.

Groen in de buurt als belangrijkste verkoopsargument

Met goed doordachte gemeenschappelijke ruimtes heeft de projectontwikkelaar duidelijk oog voor welzijn en een gezonde leefomgeving. Naast balkons, terrassen en gevel- en dakgroen zijn er royale open ruimten rondom de woningblokken. Het nabijgelegen Cator Park biedt aantrekkelijke speelruimten en natuurvriendelijke gebieden. Met zoveel groen en open ruimte wordt Kidbrooke Village ook wel eens de ‘tuinwijk’ van Greenwich genoemd. ‘Sky gardens’ en terrassen die tot ver in de omtrek zichtbaar zijn, zijn onderdeel geworden van deze nieuwe wijk, enerzijds gekenmerkt door een hoge dichtheid, anderzijds omzoomd met een hoge mate duurzaam en biodivers groen.

Dankzij de BNG (Biodiversity Net Gain metric) wordt een gestandaardiseerde, kwantificeerbare benadering van habitatverbetering gehanteerd. Het engagement is gebaseerd op een biodiversiteitsmetriek en biodiversiteitswinstplannen. Elke BNG moet voor 30 jaar worden gegarandeerd, hetgeen wordt gewaarborgd door een overeenkomst (conserveringsconvenant). Voor de professionele tuinaannemer opent dit dus tal van perspectieven. Gezien het belang van BNG worden enkel professionele vakmensen ingezet. De omvang van de groene ruimtes tussen en rondom vastgoedprojecten over meerdere jaren garandeert een afname van professionele dienstverlening in de aanleg. Door de looptijd van het engagement is de vraag naar groenonderhoud verzekerd voor minstens 30 jaar.

Is biodiversiteit voordelig voor de professionele tuinaannemer? De getuigenissen van Kidbrooke bevestigen van wel. BFG-FBEP zit voor u mee aan de gesprekstafel met politieke verantwoordelijken. U kunt de standpunten van de professionele sector ondersteunen door ook lid te worden van de Belgische Federatie Groenvoorzieners. BFG-FBEP, Waar professionaliteit en kwaliteit elkaar vinden!

Groen in de buurt als belangrijkste verkoopsargument

Tekst: BFG-FBEP