Het bos als landschappelijke opdracht

Elke landschapsarchitect moet zich goed bewust zijn van de rol van bossen, zowel in ecologische als sociale zin. In een interessant artikel op de website Landezine argumenteert Zaš Brezar aan de hand van een aantal projecten, waaronder ook twee in België, dat landschapsarchitecten bossen op een zinvolle en zorgvuldige manier dichter bij de mensen kunnen brengen. Het versterken van banden tussen landschappen en mensen is een van de belangrijkste taken van het vak, aldus Brezar.

Lees hier het volledige artikel op Landezine.


The Metro-Forest, Bangkok (Thailand) / TK Studio, 2014.

Forest Park, Bad Lippspringe (Duitsland) /  SINAI, 2017

The Park, Butzenbüel, Zurich Airport (Zwitserland) / Studio Vulkan & Robin Winogrond, 2021

 

Girona’s Shores, Girona (Spanje) /  EMF Landscape Architecture, 2020

Archstoyanie Park, Rusland / Wagon Landscaping, 2018

Strandskogen Arninge Ullna, Stockholm (Zweden) / Topia landskapsarkitekter, 2014

Ika Meditation Spot, Transylvania (Roemenië) /  batlab architects & studio nomad, 2015

Skogskyrkogården, Stockholm (Zweden) /  Gunnar Asplund & Sigurd Lewerentz, 1920

Loenen Memorial Cemetery Extension, Loenen (Nederland / Karres en Brands, 2021

 

Void Temple, Mexico /  Rozana Montiel & Estudio de Arquitectura,  2011

The Third Train, Frankrijk /  Gilles Brusset, 2019

The Bluff, Ieper (België) /  OMGEVING, 2015

Wernigerode Show, Duitsland /  hutterreimann + cejka Landscape Architecture, 2006

Fietsen door de bomen, België / BuroLandschap, Belgium, 2019

Path in The Forest, Talin (Estland) / Tetsuo Kondo Architects, 2011

Alexandra Arch & Forest Walk, Singapore / Look Architects, 2008

White Mansion, Bled (Slovenië) /  Studio AKKA, 2009

Stronghold Grebbeberg, Nederland /  Michael van Gessel, 2005

Rotunda, Les Jardins de Métis, Montréal (Canada) / Citylaboratory, 2014

En tenslotte: Anne Teresa de Keersmaeker die danst op Steve Reich’s Violin Phase… in een bos.

 

 

 

Lees hier het volledige artikel