Gouden Florall Award voor Hydrangea Runaway Bride

Hydrangea Runaway Bride van Willy de Nolf Boomkwekerij heeft goud gewonnen op de sierteelt- en boomkwekerijbeurs Florall in Waregem. Bij de concepten won de ‘Berroo Pure’ van Dataflor uit Zonnebeke met een ecologisch aardbeiplantproduct.

 


Meer dan 150 telers stelden op FLORALL hun uitgebreid assortiment sierteelt- en boomkwekerijproducten voor aan een internationaal publiek. Naast de productiebedrijven namen er ook belangrijke handels- en exportbedrijven en toeleveranciers (potgrond, meststoffen, automatisering, klimaatregeling,…) aan FLORALL deel.

Hydrangea ‘Runaway Bride’

Hydrangea ‘Runaway Bride’ van Boomkwekerij Willy De Nolf uit Waregem won goud in de categorie ‘variëteiten’. ‘Runaway Bride’ is van de Japanse veredelaar Ushio Sakazaki, en viel vorig jaar op de Chersea Flower Show ook al in de prijzen.

Dit is een nieuwe klasse van hydrangea hybriden met een unieke bloeiwijze. De plant bloeit niet alleen aan het einde van de stengel maar ook aan alle zijknoppen van het vorige seizoen. De bloeiwijze en slingervormige takken maken van deze hydrangea een totaal nieuwe productvorm.

De jury prees het vernieuwende aspect door het laag vertakkend karakter van de plant. Het feit dat de hydrangea op eenjarig hout bloeit, maakt de plant gemakkelijk snoeibaar. Als extra’s werden de zuivere bloemkleur en het fijne blad genoemd. De plant is breed toepasbaar, zowel in tuin of pot. De plant kan ook binnen geplaatst worden en daarna naar buiten gebracht worden. “Het is een plant die gemakkelijk is in onderhoud en inspeelt op de vraag van de hedendaagse consument en zo brede afzetmogelijkheden heeft. Een waardevolle aanvulling binnen het hortensiasortiment”, concludeerde de jury.

 

Carex Oshimensis ‘Everlime’

Boomkwekerij Willy De Nolf won ook zilver met de Carex Oshimensis ‘Everlime.’ Deze Carex heeft een kenmerkend groenblijvend blad met limoengele randen. De plant is ideaal als terras- en tuinplant of voor in de schaduw of de border. Ze is gemakkelijk in onderhoud en zeer winterhard.

De jury zag een verdieping van het carexsortiment met een plant die zowel in de tuin als in een pot te houden is. De afzetmogelijkheden zijn dus breed. Ook de subtiele groene bladschijn kon de jury bekoren en gaf de plant “net iets meer.” Het gemak in onderhoud speelt in op de vraag van de hedendaagse consument.

Azalea japonica ‘Hendrik Wit’

Brons was weggelegd voor de Azalea japonica ‘Hendrik Wit’ van bloemisterij Albert Van Hecke uit Lochristi. Het is een winterharde Azalea japonica met een mooie witte dubbele bloem en een lange bloeitijd. Volgens Koen van Hecke is het lang geleden dat er een nieuwe Azalea japonica op de markt is gekomen. Hij vernoemde Hendrik Wit naar Hendrik van Oost, een teler die stopte.

De jury was gecharmeerd door de witte kleur en de dichte bloemzetting in de struik. De dubbele bloemen en de uitbundige bloei maken van de plant een eyecatcher. De jury prees de losse, speelse structuur zodat deze ook na de bloei opvallend blijft en zijn speels karakter blijft behouden. “Een mooie aanvulling in het Japonica-sortiment”, aldus het oordeel.

 

Berroo Pure
In de categorie ‘concept’ was goud weggelegd voor de ecologische aardbeiplanten van Berroo Pure. Berroo Pure is een concept van Dataflor uit Zonnebeke. De aardbeiplanten worden uit biologisch plantgoed opgekweekt en worden opgepot in biologische potgrond. De potten zijn biologisch afbreekbaar en worden binnen de 3-4 maanden door de grond opgenomen. Het label dat gebruikt wordt, is gemaakt van papier/karton zonder coating waardoor deze gerecycleerd kunnen worden bij het papier en karton. De tray is gemaakt van papier/kartonpulp waardoor deze eveneens recycleerbaar is bij het papier en karton.

De jury ziet de Berroo Pure perfect inspelen op de huidige tijdgeest en prees het ecologisch totaalpakket. “Aardbei als ecologisch concept is goede keuze omdat dit product bij consument en jongeren goed aanslaat en het een product is dat in een brede periode van het jaar kan verkocht worden.”

Het totale concept is zo’n 30 tot 40 procent duurder dan het traditionele concept dat onder de merknaam Berro weggaat. Op de winkelvloer wordt op een bord uitgelegd dat Dataflor voor Berro Pure ‘zero plastic’ gebruikt, dat de pot afbreekbaar is en dat het etiket en tray volledig recyclebaar zijn. De belangstelling is volgens Wouter David van Dataflor groot, met name in Duitsland en Frankrijk. De 40.000 planten die zijn opgezet, zijn verkocht.