EU-subsidie om sierteeltverkoop op te krikken

De EU betaalt ruim 1,6 miljoen euro mee aan een nieuwe sierteeltpromotiecampagne die de verkoop van bloemen en planten in het voorjaar van 2021 moet gaan stimuleren. Voor de totale campagne wordt 1,9 miljoen euro uitgetrokken.

Zes Europese sierteeltpromotieorganisaties betalen mee aan de nieuwe campagne: VLAM (België), BBH (Nederland), Blumenbüro Österreich (Oostenrijk), BAOPN (Bulgarije), FloraDania (Denemarken) en Val’Hor (Frankrijk). Union Fleurs nam het initiatief voor dit samenwerkingsverband. Het gaat om een overkoepelende promotiecampagne voor bloemen en planten in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken en Nederland. Een groot deel van het budget wordt besteed aan promotie in Frankrijk en Duitsland, vanwege het handelsbelang dat de zes Europese sierteeltorganisaties hebben in deze twee landen.


De sierteelt is hiermee een van de vijf sectoren die aanspraak mocht maken op het noodfonds dat de EU heeft en waarin 10 miljoen zit. Dit noodfonds is opgesteld om de marktomstandigheden veroorzaakt door de Covid-19 crisis te herstellen. Union Fleurs en VBN hebben flink gelobbyd om het geld voor de campagne binnen te halen.

Vijf miljoen van het noodfonds was bestempeld voor internationale campagnes, de andere vijf miljoen euro voor een campagne in een specifiek land.

greenity.nl