Elektrisch handgereedschap: Op naar een groenere toekomst

De professionals in de sectoren tuin, park en bos staan enkele stevige uitdagingen te wachten, met op de koppositie het langzame, maar onherroepelijk verdwijnen van werktuigen die aangedreven worden door fossiele brandstoffen. We bekijken hoe de markt inspeelt op een in de maatschappij algemene tendens naar vergroening en vroegen een aantal specialisten wat we zoal mogen verwachten.

Zero emission

Zonder enige twijfel hét heetste hangijzer vormen de gebruikte brandstoffen. Er gaat geen dag voorbij zonder dat we om de oren geslagen worden met berichten over de klimaatwijziging, waarom het overstappen naar elektrisch aangedreven voertuigen onvermijdelijk is, waar er alweer een nieuwe lage emissiezone is doorgevoerd, enzovoort. Dit alles in een streven naar ‘zero emission’ en dus minimale belasting van het milieu.

Het spreekt vanzelf dat ook onze sector niet aan deze evolutie ontsnapt. Denken we daarbij in de eerste plaats maar aan de manier waarop tuingereedschap wordt aangedreven. Waren benzine en diesel tot voor enkele jaren de algemene regel, dan merken we al een hele tijd dat elektrisch het algemene toverwoord is. De fabrikanten spelen daar gretig op in, maar over het algemeen moeten we toch constateren dat het elektrische verhaal voorlopig vooral is doorgedrongen bij de machines voor particulier gebruik en dat professionals soms weloverwogen keuzes moeten maken uit wat er wel en niet op de markt aanwezig is.

Li-Ion batterijen

Voor elektrisch aangedreven tuingereedschap in het algemeen vormen Li- Ion batterijen momenteel dé oplossing. Blijkbaar ligt het probleem voor professionals niet bij accu-aangedreven draagbare apparatuur, maar is het voor het zwaardere werk toch soms noodzakelijk om – voorlopig toch – andere oplossingen te zoeken.

Zoals men het stelt bij Husqvarna: gaat het over accu-aangedreven draagbare apparatuur, dan is het nu zelfs voor de professional mogelijk om echt groen te werken, zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over uitlaatgassen en lawaai. Hier zijn alle machines uitgerust met een lithium accu, en kan diezelfde accu eenvoudig worden overgezet van, bijvoorbeeld, grastrimmers op bladblazers, kettingzagen en heggenscharen en kan er gewoon doorgewerkt worden. De fabrikant stelt daarbij dat zijn accu-aangedreven motoren de prestaties van benzinemotoren bieden, zonder de schadelijke uitstoot en zonder het verbruik van fossiele brandstof. Daarbij geeft men als recentste vernieuwing de introductie van een krachtige bosmaaier (535irxt) mee, die het vermogen van een benzine-aangedreven 35cc bosmaaier evenaart.

Husqvarna vergroening CG Concept Jaarboek 2020
© Husqvarna

Eenzelfde verhaal tekenen we op bij SNA Europe (Bahco). Ook hier wijst men op de multifunctionaliteit van de accu’s en voegt men er nog een aantal andere troeven aan toe. Zo meldt men hier dat de kosten ongelooflijk laag liggen (met als kanttekening: het motorvermogen gaat maximaal tot 2000 watt), tot amper 20 cent per dag, de gemiddelde kosten voor het opladen van de accu.

Verder wijst men op zeer beperkte onderhoudskosten, dankzij de elektrotechniek, en op het feit dat motoren geen koolborstels of andere slijtageonderdelen bevatten en dat Bahco-accu’s onderhoudsvrij zijn. Daarnaast stelt men dat de accu’s vaak langer dan een werkdag meegaan. Dit klinkt dus allemaal geweldig, maar uiteraard vallen er ook diverse kanttekeningen te maken. Zo merken we over het algemeen een toch bescheiden vermogen, dat voor professioneel gebruik al eens te laag uitvalt. Zo hebben accu-aangedreven motorzagen en accu-aangedreven bladblazers
niet hetzelfde vermogen als door benzine aangedreven toestellen en kunnen ze slechts gedurende een paar uur ingezet worden.

“Iedereen meteen laten overstappen op accu-aangedreven machines lijkt ons op dit ogenblik nog geen werkbare optie, de markt is daar nog niet klaar voor, net als de fabrikanten van materiaal voor professioneel gebruik”, stelt men bij machinefabrikant Eliet. “Vooral voor het zwaardere materiaal is het vermogen nog altijd te beperkt en is de gebruiksduur nog te kort. Wij zijn absoluut voorstander van de verdere invoering van elektrisch gereedschap, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.”

Vergroening CG Concept Jaarboek 2020 bahco elektrisch handgereedschap li-on batterijen professionals tuinaanleggers tuinonderhoud tuin park bos brandstoffen evolutie zero emission Husqvarna Jo Beau Bahco benzine motoren Eliet machinespecialist tuinmachines SNA Europe Marcel Van Dyck

In dit verband wijst men bovendien op het feit dat door fossiele brandstoffen aangedreven machines de voorbije jaren een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt.

“De huidige 2- en 4-takt motoren zijn in niets te vergelijken met die van pakweg 25 jaar geleden. De motoren van nu werden de afgelopen 25 jaar door ingenieurs verder doorontwikkeld en voldoen aan de Europese normen. Uit de uitlaatgassen van deze machines zijn bovendien alle aromaten zoals benzeen en tolueen verdwenen. Beweren dat ‘een bladblazer op tweetakt vervuilender is dan 1.700 kilometer met een auto rijden’, zoals onlangs in een krantenartikel te lezen stond, strookt niet met de actuele situatie. Waarom niet denken aan andere oplossingen? Kijk eens hoe men het deed in Nederland: daar verplichtte men elke gemeente over te stappen op alcylaat brandstof, die ook in het bestaande machinepark gebruikt kan worden.”

Benzinemotoren sterk geëvolueerd

Machinespecialist Jo Beau uit Brugge, een vooraanstaande naam in de wereld van de compacte mobiele hakselaars, boomstronkfrezen en verticuteermachines voor professionals, sluit zich hierbij aan, maar stelt net als Eliet dat men ook hier met bijzonder veel interesse kijkt naar het elektrische verhaal.

Jo Beau Hakselaar vergroening CG Concept Jaarboek 2020
© Jo Beau

“Wij werken aan projecten die steeds meer in lijn liggen met het hot item ‘klimaat en luchtverontreiniging’. Zo gebruiken we steeds de laatste versies van benzinemotoren, maar in de toekomst gaan we zeker nog verder. Het batterijenverhaal is nog niet rond, maar zit er zeker aan te komen in de toekomst”, vernemen we hier. “De wetgeving is al verstrengd op benzine en diesel aangedreven motoren en zal volgens ons in de toekomst zeker nog verstrengen, dus moeten we daar zo veel mogelijk op inspelen. Een goed voorbeeld van onze inzet is de professionele hakselaar, zoals de elektrische Jo Beau E200 en E300 modellen, alsook de particuliere E100 en E150 (wordt gelanceerd voorjaar 2020). En uiteraard kijken we hoe we onze andere modellen, zoals de hydraulische en tractoraangedreven modellen, de overschakeling kunnen laten maken.”

“Ook wij volgen de evoluties van heel dichtbij op, zeker voor wat de particuliere machines betreft, goed voor 65 % van onze omzet, die uitgerust zijn met een batterij”, haakt men bij Eliet in. “Het ware ideaal mochten wij een verticuteerder of hakselaar kunnen uitrusten met een batterij die ook inzetbaar is voor de grasmaaier of haagschaar van de klant. Helaas is er momenteel nog geen aanbod van een dergelijke batterij.”

“Een en ander betekent dus dat we op andere manieren moeten bekijken hoe we als professional het milieu zo min mogelijk belasten. Dat betekent uiteraard in de eerste plaats zo goed mogelijk voldoen aan de huidige emissienormen en dat doen we op diverse manieren. Zo rustten wij een deel van onze professionele machines inmiddels standaard uit met het Eco eyesysteem dat fors bijdraagt aan de vermindering van verbruik en vervuiling, en dit op het gamma Super Prof Max en Mega Prof hakselaars. Dit systeem stelt het toerental van de diesel- (33 pk) of benzinemotor (23 &37 pk) spontaan om naar leegloop als de machine niet productief is, met een bewaking van de invoerzone door een infraroodsensor. Het is pas als iemand zich opnieuw aandient dat de motor aangevuurd wordt zodat deze weer klaar is om een nieuwe lading snoeiafval te verwerken. Het resultaat is dat er tot 200 liter brandstof per jaar kan worden bespaard, waardoor de negatieve impact op het milieu en de directe leefomgeving verlaagd wordt.”

Betere ergonomie

Bij Husqvarna en Bahco wijst men los van het milieu aanvullend op nog andere voordelen van elektrische gereedschappen en hoe men daarop inspeelt. Er is immers meer dan enkel uitstoot en vervuiling. “Een mooi voorbeeld dat diverse andere voordelen in zich verenigt, zijn de accu-aangedreven bladblazers, waaronder onze krachtige 550iBTX. Dit zijn normaal gesproken machines die veel benzine verbruiken en onderhoud vragen”, stelt men bij Husqvarna. “Hierbij letten we nauwgezet op de ergonomie in het gebruik, waardoor vermoeidheid minder snel optreedt en men langer kan doorwerken. Met daarbij een voordeel dat de meeste elektrische toestellen verenigt: door hun opbouw vragen ze bijzonder weinig onderhoud, wat een professional zeker zal interesseren. Bougies vervangen? Dat is niet langer aan de orde…”

Van Dyck Energreen CG Concept Jaarboek 2020 vergroening
©Van Dyck

Minder trillingen + recyclage

“Andere voordelen liggen soms in kleine hoekjes”, vult men bij Bahco aan. “Zo is ons elektrisch gereedschap uitgerust met een speciale metalen coating, waardoor er minder trillingen worden gecreëerd en het gebruik prettiger wordt. Daarnaast dachten we ook aan de veiligheid via een kickback-sensor met elektronische starter op onze snoeischaren en zijn elektrische gereedschappen zeer stil tijdens het gebruik. En niet te vergeten: elektrisch aangedreven gereedschap is doorgaans veel compacter dan de benzinevariant, het scheelt soms zelfs tot 40 %.”

“Misschien wel het meest interessant om daarbij nog mee te geven, is dat we niet enkel accu’s op de markt brengen, maar meteen ook een actieve bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu door te denken tot en met recycling. Zo is de motor momenteel al voor meer dan 95 % recyclebaar, los dan nog van het feit dat ons gereedschap geen zware metalen of andere giftige of gevaarlijke stoffen bevat die schadelijk kunnen zijn voor het milieu.”

 

Auteur: Jan Hoffman

%d bloggers liken dit: