© Pivabo

Dossier accu-aangedreven machines (2/2)

Wij legden fabrikanten en verdelers van het zwaardere tuinmateriaal de volgende stelling voor: ‘Accu-aangedreven machines zijn de toekomst’. Uit de antwoorden blijkt dat het accu-aangedreven materiaal wel degelijk aan een forse opmars bezig is, maar in dit hele verhaal hebben ook de klassieke, op fossiele brandstof functionerende toestellen, in vele gevallen en wellicht nog meerdere jaren hun plaats, zeker bij de professional.

Toekomst aan Li-ion

Die laatste opmerking [zie dossier accu-aangedreven machines (1/2)] brengt ons naar een ander belangrijk punt: de batterij. Onze bevraging zou niet compleet zijn zonder te polsen naar het soort batterijen dat de toekomst lijkt te hebben. Hier is de eensgezindheid groot: voor het meeste werk is Li-ion veruit het meest geschikt. Hun toepassingsgebied breidt bovendien gestaag uit.

“Wij zien dat meer en meer lithium ion-accu´s worden toegepast op draagbare toestellen, maar ook op robotmaaiers om autonoom te kunnen maaien”, reageert Tommy Nagtegaal (Stihl). “Natuurlijk is dit voor bepaalde toepassingen nog niet geschikt, maar de ontwikkeling gaat hard, evenals de voorzieningen.”

“Li-ion is ideaal voor draagbare toestellen omdat het compacte en lichte batterijen zijn”, vult Michaël Carlier (Etesia SAS) aan. “Voor zwaardere machines zijn tractiebatterijen vaak interessanter. Deze zijn goedkoper, worden in Europa gemaakt en zijn recyclebaar.”

“Dat is feitelijk geen discussie meer”, horen we dan weer bij Bart van Hal (Husqvarna). “Bovendien zijn er tegenwoordig veel laadoplossingen op locatie, bijvoorbeeld onderweg in de bestelauto, of zelfs met zonnecellen op locatie. Wel hechten wij eraan de brandveiligheid te benadrukken: bewaar accu’s altijd in een speciale brandveilige ruimte.”

“Zwaardere toepassingen stellen heel andere eisen aan de accupakketten”, vernemen we bij Pivabo. “Nemen we andermaal het voorbeeld van Nimos Posi-Trac: hier is het batterijpakket opgebouwd uit LiFePO4 accu’s. Dankzij de lithium ijzerfosfaat samenstelling zijn deze stabieler en duurzamer en beter bestand tegen wisselende temperaturen, diepe ontladingen en gedeeltelijke herladingen.”

Gaat het over elektrisch aangedreven, dan zijn we bij Cofabel, Belgisch verdeler van onder meer Infinicut, Greenworks en Smithco, zeker aan het juiste adres. Alle drie deze producenten zetten bijzonder zwaar in op accu-aangedreven.

“Bij Infinicut is men duidelijk. Lithium-ion batterijen zijn heel erg geschikt voor de meeste taken en zijn meestal ook vriendelijker voor het milieu, met inbegrip van veel minder lawaaivervuiling”, vat Wilfried Onkelinx bij Cofabel samen. “Het gebruik van batterijaangedreven machines maakt dat ze veel beter geschikt zijn voor gebruik in publieke of residentiële omgevingen. Zelfs op sportvelden zijn de werktijden met batterijen nu evenredig.”

Greenworks stelt zelfs dat men enkel Li-ion batterijen in het gamma heeft en dat men daar de meest geavanceerde celtechnologie gebruikt die er op de markt is, waarbij veel meer energie opgewekt wordt bij hetzelfde gewicht. Bij Smithco merken we dan weer dat accu’s hun lading langer kunnen vasthouden. Ze takelen niet af zoals bij loodzuur en zijn sneller op te laden.”

greenworks accu-aangedreven machines toekomst professionele groensector toestellen op batterij groenwereld materiaal fossiele brandstoffen uitfaseren 2021 fabrikanten verdelers tuinmaeriaal cg concept vakmagazine urbanisme openbaar groen openbare ruimte tuinen tuinaanlegger tuinarchitecten tuinprojecten beurs demo groen 2020 beursspecial
© Infinicut

Uitstoot en onderhoud

Er is ook nog de vraag naar uitstoot. Elektrisch lijkt de natuurlijke keuze omdat er anders dan bij machines op fossiele brandstof geen uitstoot is. Maar mogen we het wel zo simpel bekijken? Met meteen een vervolgvraag: hoe zit het met onderhoud? Vergen batterij-aangedreven toestellen inderdaad veel minder onderhoud of steken er addertjes onder het gras?

“Stiller omdat de motor geen of nauwelijks geluid maakt en gevoelig minder trillingen. Dat is wat de merken waarmee we werken benadrukken”, horen we bij Cofabel. “Het onderhoud is gewoon makkelijker omdat er bij batterij-aangedreven producten sowieso al minder bewegende delen zijn, met heel wat minder instel- en aanpassingswerk. De motor is in vele gevallen eigenlijk gewoon onderhoudsvrij en opslag kan meestal gewoon in een droge, overdekte plaats.”

“De evolutie van batterij-aangedreven machines staat niet stil”, aldus Firma Beel. “We merken dat fabrikanten nieuwe en krachtige machines op de markt brengen die voldoen aan de eisen van de professionele klant, maar er is zeker nog ruimte voor evolutie. Wijzelf kijken op de markt ook naar nieuwe ecologische oplossingen, die interessant kunnen zijn voor onze klant. Vandaar onze recente samenwerking met MGE Green, waarvan wij de accu-aangedreven zitmaaier (nvdr.: Mean Green) verdelen. Deze zitmaaiers hebben een autonomie van 7,5 uur.”

“Uitstoot wordt verplaatst”

Bij Etesia wijst men op een belangrijke verschuiving. Het probleem zit niet in de werking van de batterijen op het moment zelf, maar daarvoor: “De uitstoot wordt verplaatst, in plaats van uitstoot bij het gebruik ga je meer uitstoten tijdens de productie, logistiek en bij het herladen van batterijen. Hier is zeer weinig onderzoek over, maar wij denken dat er met accu eigenlijk weinig winst wordt geboekt.”

“Elektrisch is voor de gebruiker een supertechnologie, maar op het vlak van milieu zijn we minder overtuigd, bovendien bevatten veel lithium batterijen kobalt dat niet recyclebaar is. Er wordt ook niet gekeken naar de impact op de werkgelegenheid, waarbij ik erop wijs dat de grootste fabrikanten van 2-takt motoren met Stihl en Husqvarna Europees zijn, maar dat bijna alles wat op accu werkt uit China komt…”

“Een gelijkaardig probleem zie je op het vlak van onderhoud. Jawel, er is aan accumachines veel minder onderhoud. Daartegenover staat dat als er problemen zijn, dit vaak leidt tot grote kosten, omdat het gaat over motoren, accu’s, printplaten,… Het gevolg is dat klanten het product dikwijls niet herstellen en gewoon een nieuw kopen.” “Zero Emission kan niet, minimaliseren van de emissie is waar wij met onze 2-takt technologie nog hard aan werken”, stelt Husqvarna.

“Ook het gebruik van de modernste XP Power alkylaat brandstoffen helpt hierbij. Ondertussen denken wij dat compensatie van CO2- uitstoot van machines een prima tussenoplossing is als alternatieven op accu nog niet mogelijk zijn.”

“Reagerend op het onderhoud: accumachines hebben gemiddeld inderdaad minder onderhoud nodig. Hoeveel minder hangt wel enorm van het gebruik af, daar valt geen algemene norm voor te geven. Wat we bij relaties zien, is dat accumachines op termijn een behoorlijke kostenreductie opleveren. Omdat elektriciteit nu eenmaal goedkoper is, maar ook omdat de onderhoudskosten lager liggen. Ook al staat daar een hogere initiële investering tegenover.”