China opent rozenmuseum

In Beijing is het eerste Rose Museum ter wereld geopend. De opening viel samen met de Internationale Rozen Conventie 2016 van de World Federation of Rose Societies (WFRS). 

Voor dit unieke gebouw, ontwierp het Nederlandse bureau NEXT Architects een museum dat bedekt is door een zijden-achtige deken van roestvrij staal met een patroon van Chinese Rozen uit de papierknipkunst.


“Het Rozen Museum wil een nieuwe architectuur voor China creëren, waar geschiedenis, moderniteit, kunst en architectuur met elkaar versmelten,” vertelt NEXT architects China partner Jiang Xiaofei.

Rozen en sierteelt hebben een lange geschiedenis in China die teruggaat tot de 11e eeuw voor Christus. Om deze geschiedenis en de cultuur rondom rozen in Beijing te tonen, ontwierp NEXT architects een grootschalig, nieuw museumgebouw. Het gebouw is bedekt met een zachte, roestvrijstalen gevel van 300 meter lang en 17 meter hoog, geperforeerd met een patroon van rozen. Deze losse ‘huid’ van het museum creëert vier halfopen binnenplaatsen tussen de gesloten kern van het gebouw en de gevel, waar het rozenpatroon zorgt voor een indrukwekkend spel van licht en schaduw.

Het ontwerp was geselecteerd tijdens een internationale competitie in 2014 en viel op door de manier waarop het traditie en vernieuwing bij elkaar brengt.

De manier waarop de open ruimte wordt omarmd en omsloten door de bouwelementen, doet sterk denken aan de traditionele Chinese binnenplaatsen. Door de eeuwen heen, is de omsloten binnenplaats de belichaming geworden van de traditionele Chinese architectuur en cultuur; het “ideale model” om uitdrukking te geven aan de sociale hiërarchieën en aan de harmonie tussen mens, bebouwing en natuur.

Het ontwerp voor het Rose Museum van NEXT architects herneemt het thema van de binnenruimte en speelt met deze scheidingen door een nieuwe versie van de traditionele Chinese binnenplaats te creëren waar de semi-transparante gevel een relatie met de omgeving aangaat, in tegenstelling tot de gesloten binnenwereld in het dichte deel van het gebouw.

John van de Water, partner bij NEXT architects vertelt dat: “De grootste uitdaging bij het Rose Museum was het vinden van een moderne Chinese identiteit voor een gebouw dat zo sterk verbonden is met de Chinese cultuur en traditie.”

In de avond keert het gebouw juist om: de gevel licht op en worden de bloemvormige schaduwen juist naar buiten geprojecteerd.

 

mCJMGSL8JSR2CGyzmrqQDPNtOcM3qY5s5XTIq6fP499Kc8_zApDi0o5CHyw1dimnUpEc5Q=w1217-h598

 

 

yaQC8jZPx0lZBWQtmejlyTcS5-lKR4uCZJbyja5DMeZdv3iHsyhNbNpszfZvID4QVtMbxA=w1217-h597

8B2PSZyXkHzlIxwk1FtCmBcfRQeyUykGaW17HlsF8NCACgNcvcUC9hgJfhcMKxp8ds9oDQ=w1217-h598

 

Rfqfs8M9spgKK364r8qVdCfXcibTmynA_U6YxNF-9IFi2--07BoLLZSy3YB07tWI75CB6g=w1217-h597

 

 

Rozen Conventie

Het Rozen Museum van Beijing is de belangrijkste locatie voor de Internationale Rozen Conventie 2016 , waaraan meer dan dertig landen deelnemen. In dit rozenpark van 100 hectare worden meer dan tweeduizend soorten rozen getoond aan het publiek.

 

20150817030434635

Foto’s: Xiao Kaixiong / Next Architects