“Bloem”: planten en fotografie

De “Bloem”-foto’s van Guido Van den Troost werden dit jaar geselecteerd voor Fotografiecircuit Vlaanderen en dat betekent dat zijn “Bloem”-reeks op reis gaat langs 18 cultuurcentra in Vlaanderen. De rondreis start op 3 december 2018 in het Elcker-Ik centrum in Antwerpen en zal tot juni 2020 achtereenvolgens te zien zijn in Bornem, Willebroek, Wemmel, Ternat, Heist o/d Berg, Maaseik, Bilzen, Overpelt, Evergem,  Tielt, Izegem, Torhout, Ieper, Menen, Wevelgem en Aarschot.

De “Bloem”-foto’s van Guido Van den Troost vormen een soort dagboek, waarin zijn ontluikende passie voor fotografie en zijn ontwikkeling als fotograaf, worden geïllustreerd, schrijft Monika Macken in The Art Couch.  Constant in zijn werk zijn foto’s van planten en dat heeft er alles mee te maken dat heel wat fotografen er doorheen de geschiedenis hebben voor gekozen om planten in beeld te brengen en de besten onder hen deden dat door er tegelijk hun eigen signatuur aan mee te geven.

Karl Blossfeldt

Het begon allemaal met een boekje met werk van Karl Blossfeldt, bijna honderd jaar oud, met foto’s die eigenlijk alleen als onderwijsmateriaal moesten dienen, maar een eigen leven gingen leiden en een heel grote invloed uitoefenden op talloze fotografen. Eenvoud, op zoek gaan naar de pure ornamentale overdaad die planten in hun genen meedragen, daar kwam het op neer.  Die eerste reeks “Blossfeldt-foto’s” waren voor Van den Troost de aanzet om verder te zoeken naar fotografen die iets met bloemen hadden en precies dat zou hem helpen om  meer en meer zijn eigen visie vorm te geven en aan te scherpen.

 

Geschiedenis van de fotografie

De”Bloem”-reeks toont beelden van planten, waarbij de geschiedenis van de fotografie steeds om de hoek komt kijken. Een cyanotype verwijst dan wel naar het historische werk van Anna Atkins maar legt tegelijk ook een link naar de popartbloemen van Cy Twombly.  En zo wordt meteen duidelijk dat de bloemenpassie van Van den Troost, die dan wel begon met een brave imitatie van Karl Blossfeldt, uiteindelijk toch vooral een trip is van iemand die zowel de praktijk als de geschiedenis van de fotografie met volle teugen in zich opneemt.  Het gaat van onderkoelde (diepvries)barok tot uitgepuurd minimalisme en een zelfs een door Cobra geïnspireerde lightpainting.

Een apart hoofdstuk vormt “Bevroren Zomer” met een enigszins bevreemdende collectie bloemen in ijs.  Ze komen letterlijk uit de diepvries en zijn geplaatst in een spannend decor van ijzig wit en lichte grijstinten, met daarin de uit de diepte oprijzende planten.

Het volledige tentoonstellingsprogramma vindt u hier.