Vlaamse tuincentra gaan voor duurzaamheid

De Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) ontwikkelde met de steun van de Vlaamse Overheid een groenscan op maat van de sector. De groenscan is een gratis online instrument voor zelfanalyse die tuincentra autonoom kunnen gebruiken. Met deze laagdrempelige en hapklare scan krijgen de tuincentra zicht op wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) concreet kan betekenen en wat je kan doen om duurzaamheid in alle facetten van de bedrijfsvoering te verbeteren en te integreren.

 

De BTV groenscan werd volledig op maat opgebouwd in overleg met de sector en stakeholders. In een eerste fase werden de maatschappelijke trends, kansen en belangrijkste topics op vlak van duurzaam ondernemen bij de Vlaamse tuincentra bekeken. We brachten vervolgens 11 experten, waaronder ook diverse tuincentra, rond de tafel en lieten hen grondig debatteren over een aantal stellingen en thema’s. Op basis van deze conclusies werden 15 MVO-thema’s geselecteerd die relevant, significant en prioritair zijn voor de Vlaamse tuincentra.

Deze scan toont de tuincentra hoe je kan besparen op de energiefactuur, welke bestrijdingsmiddelen wél deugen, hoe je gietwater hergebruikt en klanten wint voor ecologisch tuinieren, een duurzaam personeelsbeleid,…

Op de site www.hetduurzametuincentrum.be kunnen tuincentra hun werking scannen op 15 relevante MVO-thema’s. Aan de hand van 60 stellingen krijg je een spiegel voorgehouden die laat zien hoe jij invulling geeft aan MVO. Zo worden de blinde vlekken en quick-wins in kaart gebracht, die een positieve impuls geven voor het opstellen van concrete acties.

De tuincentra vinden via de tips, goede praktijkvoorbeelden en succesverhalen op de website inspiratie voor een goed MVO-beleid of concrete acties.

Actieprogramma

Voor 2018 wordt gewerkt aan een actieprogramma omtrent circulaire economie.

• De tuincentra worden aangespoord om de plastieken plantentrays niet langer mee te geven met de klant, maar terug te brengen naar de producent of naar de groothandel met het oog op hergebruik of recyclage. De klanten worden aangespoord om gebruik te maken van kartonnen plantendozen.

• De klanten worden gestimuleerd door middel van een inzamelcontainer om de plastiek bloempotjes terug te brengen naar het tuincentrum met als doel te laten recycleren naar nieuwe producten.

• De klanten worden aangemoedigd om voor hun tuincentrumboodschappen gebruik te maken van herbruikbare draagtassen. Plastiek zakken worden uit de markt gebracht.

Een tweede luik is het actieprogramma rond duurzame gewasbescherming. De Belgische Tuincentra Vereniging werkt aan een klantenbrochure “Duurzame gewasbescherming” met als doel de klanten wegwijs te maken in het aanbod van biologische bestrijdingsproducten en natuurlijke bestrijders, maar vooral ook door de klant te wijzen op een duurzame preventie van allerlei ziekten, plagen, onkruiden, insecten via een aangepaste bodem en door middel van sterke gezonde planten.

www.hetduurzametuincentrum.be